A KÚRIA TITKAI

A 15 féle foglalkoztató lap és 2 féle demonstrációs eszköz a tápiószelei Blaskovich Múzeum tárgyi és dokumentum anyagára építve segíti a formális és informális tanulást. A kiadványok az állandó kiállítás tematikus bemutatásával együtt használhatók. A múzeum képző - iparművészeti és történeti tárgyi anyagának, a kert botanikai értékeinek kihasználásával a természeti és társadalmi környezet kapcsolata sokoldalúan mutatható be.
A KÚRIA TITKAI és a BOTANIKAI TANÖSVÉNY című lapokból kisiskolás és felső tagozatos, a BLASKOVICHOK UTILÁDÁJA elnevezésűből csak kisiskolás diákoknak szóló változat készült. A lapok játékos feladatokkal, sok rajzolási lehetőséggel, kiegészítéssel, színezéssel, rejtvénnyel nemcsak emelik a tudás szintet, hanem a kreativitást, gondolkodást, megfigyelő képességet is fejlesztik. A formális tanulást szolgálja a 4 történelmi és 2 művészettörténeti témájú lap: A RÁKÓCZI KOR, AZ REFORMKOR, AZ 1848-49-ES FORRADALOM ÉS SZABADSÁGHARC, A MILLENNIUM ÉS KORÁNAK EMLÉKEI mellett A KLASSZICIZMUS ÉS BIEDERMEIER, valamint A ROMANTIKA ÉS HISTORIZMUS MŰVÉSZETÉNEK EMLÉKEI...
BLASKOVICH MÚZEUM, Tápiószele

1 megjegyzés:

  1. A kiadvány 2011-ben Múzeumpedagógiai Nívódíjat nyert.


    A kiadvány pályázati adatlapjából és a Blaskovich Múzeum honlapjáról megtudhatjuk, hogy a múzeumi dossziéba gyűjtött 15 foglalkoztató lap a TÁMOP pályázatból megvalósult múzeumpedagógiai foglalkozásokhoz készült. A foglalkoztató lapok négy tudományterület nézőpontjából dolgoztatják fel az általános iskolás látogatókkal a múzeum gyűjteményét, épületét és parkját: történelem (A történelem forrásai; A Rákóczi kor emlékei; A reformkor emlékei; Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc emlékei; A millennium korának emlékei); honismeret és helytörténet (Helytörténet, Tápiószele múltja; Ház és ember; A Blaskovichok úti ládája; A kúria titkai; A Blaskovich kúria titkai); művészettörténet (A klasszicizmus, az empire és a biedermeier emlékei; A romantika és historizmus művészetének emlékei; Ábrázolás és művészet); botanika (Botanikai tanösvény – kisiskolásoknak; (Botanikai tanösvény – általános iskolásoknak). A foglalkoztató lapokhoz kétféle demonstrációs eszköz tartozik. Mindkettő ragasztás nélkül, könnyen összeállítható. A foglalkoztató lapok sokoldalú lehetőséget biztosítanak az eredeti tárgyak bemutatásán alapuló ismeretszerzéshez, megfelelnek a szerző által kitűzött céloknak: a múzeumi foglalkozások során megszerzett ismeretek önálló munkával és a felfedezés élményével társuló rögzítése, a tanulási aktivitás erősítése, a verbális közlésen alapuló ismeretátadás helyett az élményközpontú tanulási folyamat előtérbe helyezése.
    Indoklás:
    Különösen figyelemre és elismerésre méltó a Blaskovich Múzeum kiállításainak sokoldalú, mondhatni teljességre törekvő feldolgozása. Gócsáné Móró Csilla jóvoltából nem csak a gyűjtemény, de a múzeumnak otthont adó kúriaépület, sőt az azt körülvevő park is az ismeretbővítés eszköztárának elemeivé váltak a róluk készített feladatsorok segítségével. A túlnyomórészt kérdésekkel, feladatokkal, kisebb részben rövid, adekvát szöveges információkkal közvetített ismeretanyag megfelel a célcsoportok – kisiskolások, általános iskolások – életkori sajátosságainak. A feladatok megfogalmazása nem szájbarágós, többnyire kellően tömör és könnyen értelmezhető. A helyes megoldás, jó válasz legtöbbször a múzeum „használatával”, vagyis tárgyainak alapos szemrevételezésével adható meg. A foglalkoztató lapok mindegyike 8–12 feladatot tartalmaz. Gyakoriak a társításos és rajzos feladatok, találkozunk betűrejtvényekkel és logikai halmaz-részhalmaz kialakítására ösztönző feladatokkal. A megoldási mód még a többszintű feladatok esetében is egyszerű (pl. a számok beírására kis négyzetek szolgálnak).

    VálaszTörlés