Testnevelés kompetencia kortárs múzeumban?

Elsőre bizarrnak tűnhet a párosítás, még egy folyamatosan iskolai kapcsolódásokat kereső múzeumpedagógus fejjel is. Bár hiszek a kortárs kifejeződések sokszínű és aktuálisabbnál aktuálisabb történeteinek szükségességében (sőt, leginkább csak abban), mégsem gondoltam volna, hogy múzeumpedagógiai munkám során testnevelési tartalmakat erősíthetek.
Persze ez csak kívülről nézve lehet így igaz, belülről fordítva történt. A kötélmászás, lengés, csüngés, hintázás kiállítótérben történő megvalósítását használtam fel a Nagy Kunszt Dzsungel című programjában, némi szabadságérzet megízlelése céljából. Őszintén: koránt sem tudatosan. Csak azt gondoltam, ha már a művek egyike sem a dzsungelről szól (csupán nagyon szuverén képi világú alkotókról) akkor segíthet a hangulatfokozásban némi őserdőhang, pár növény, álcaháló, szafari kalap az expedícióvezetőn és csüngő liánokká avanzsált tornatermi mászókötelek. Bejött. Gyerekektől - idősekig, minden szinten. Mert a szabadság vágya ugyanúgy nem helyszínfüggő, mint ahogyan korfüggő sem.
Éliás István múzeumpadagógus, Nagy Kunszt - Miskolci Galéria
2012. augusztus 5.